Perak Mengundang Kenangan

Share

Mungkin sudah bosan menjalani percutian normal gaya mewah atau hanya berkunjung ke kota dengan aktiviti shopping. Ada ketika kamu mahu menguji diri sendiri. Melawan ketakutan yang selama ini memakan diri. Saya bangga berjaya mengikuti semua aktiviti lasak yang dilakukan di Perak Darul Ridzuan ini. Jom, ikuti saya mulakan perjalanan mencabar ini…

Apa Ada Dengan Terengganu

Share

Keindahan Terengganu memang tidak boleh disangkal lagi. Selain masih mengekalkan tradisional, terdapat banyak juga destinasi menarik untuk dikunjungi. Tahun depan telah rasminya diumumkan sebagai Tahun Melawat Terengganu 2017 dan persinggahan kali ini di Angsana, Johor Bahru. 

Cheeskut Di Hujung Minggu

Share

Hari Ahad, hari malas! Hari ini jaga bonda sahaja. Selepas tengok TV sambil masak, lari keluar dapur, berlari ke depan TV. Kini masanya nak kemas kini blog. Sambil tu dengar lagu Zayn Malik yang merdu ni. Slang British lah katakan.  Apa resipi pemanis mudah untuk dimakan. 

10 Destinasi Romantis Buat Kekasih

Share

Tadi baru seorang teman bertanya, Greece trip mana? Alkisah kami berangan-angan mahu ke Greece sudah lama. Jangan bertangguh mahu merancang bercuti terutama mahu bawa sang kekasih ke destinasi paling romantis.

Masak Ayam Panggang Paling Ringkas

Share

Minggu-minggu terakhir Ramadan ni, rajin pula masuk ke dapur. Kononnya mahu menyediakan menu sihat. Mula-mula teringatkan menu ikan kukus, bosan pula. Ketika menjengah pasaraya, nampak ayam. Hari tu ada beli sos nandos paling pedas, lantas saya nekad mahu masak sendiri ayam panggang. Ayuh cuba!

Resipi Ringkas Hujung Minggu

Share

Hari ini ditugaskan memasak kerana kakak dan keluarganya ada berbuka di luar. Masak untuk berdua dengan emak, ringkas sahaja. Ikan dah siap masak tak nak membazir. Jadi, saya tambah beberapa menu. Nasi sahur masih ada sayang pula, jadi saya goreng. Ada cendawan dan terung saya lantas teringat menu sajian di IndonesiaTic, Bali. Rasa nak cuba masaklah!

Roti Buat Sendiri Semudah 1 2 3

Share

Hidup single memang masalah besar pabila masuk bab menyediakan makanan. Sementelah bekerja keluar siang balik malam. Selalunya apa dibeli beku sia-sia atau buruk di dalam peti sejuk. Menu mudah orang bujang selalunya roti dimakan dengan sardin atau roti digoreng dengan bawang. Letak sos, sedapnya tak terkata. Tetapi masalahnya, satu buku roti pun belum tentu habis sebelum tarikh lupusnya. Jadi apakah resolusi pada masalah saya itu?

Hujung Minggu di Mana?

Share

Hujung minggu datang lagi! Ke mana kita minggu ini? Kamu bukanya ada cuti panjang pun. Dua hari ini tetap mahu diisi dengan keseronokan sepanjang hari. Yalah, lelah bekerja masih bersisa. Setelah memasuki dunia korporat ini saya faham benar tuntutan kerja sehari-hari. Saya diwajibkan duduk di pejabat melunaskan tugas seharian. Ada tak ada pun keluar untuk sesi fotografi dan itu pun sibuknya tak boleh berganjak dari kerusi. Satu persatu gambar perlu dipilih untuk website kami. Hendak lari bayar bil, urusan bank, cuci baju atau terapi diri memang tunggu Sabtu dan Ahad sahaja.

Khasiat Pengat Ubi & Resipi Mudah

Share

Jumaat tiba lagi, selain merancang hang out dengan teman-tema atau bercuti singkat sabtu dan ahad, bagi kamu yang suka duduk rumah bolehlah mencuba resipi mudah memasak pengat ubi. Masa tahu makan sahaja, rasa kagum dengan keenakan masakan pengat emak. Masa tu tak pernah masuk dapur dan kamu rasa pasti susah nak memasak sesedap ini. Padahal…

MASAM MANIS PAJERI NANAS

Share

Ini memang kegemaran. Kena belajar buat sebab kat KL hanya ada Pajeri Nanas dimasak dengan gulai. Bukan tak sedap. Tetapi sejak kecil dah terbiasa mak masak Pajeri Nanas yang jernih ini. Pabila dah dapat resipi, aduhai, mudah sahaja sebenarnya. Tetapi tangan ibu kita kan, campak apa pun menjadi dan sedap pula tu. Jom, cuba resipi bonda saya!